ترفندهای ذهنی جالب که به شدت بر رفتار و کردار شما موثر هستند


_منظره پنجره بیمارستان می‌تواند بر بهبودی مریض تاثیر بگذارد

بیمارانی که پس از جراحی کیسه صفرا در بیمارستان فیلادلفیا دوران نقاهت خود را می‌گذراندند، بسته به منظره اتاقشان که رو به دیوار بود یا رو به ردیفی از درختان کوچک، تجربه متفاوتی در بهبود داشتند. بیمارانی که دیوار را می‌دیدند نیاز به یک روز اقامت بیشتر در بیمارستان داشتند این بیماران درد بیشتری داشته و بیشتر احتمال افسردگی داشتند.
 تعداد کمی از بیماران با منظره درخت نیاز به مسکن اضافی یا دوز قوی مسکن داشتند در حالی که افراد با اتاقهای منظره دیوار نیاز به دو یا سه دوز داشتند.

این یکی از ترفندهای ذهنی برای افرادی است که دچار خستگی روحی ناشی از مشکلات زندگی و یا مشغله زیاد هستند. اگر کار شما زیاد است یک روز را کامل به رفتن به دل طبیعت اختصاص دهید.

_ شما به طور ناخودآگاه به دنبال مشابهات با نام خود می‌گردید

علم نشان می‌دهد که ما به حروفی که اسممان را تشکیل می‌دهد بیشتر از سایر حروف توجه می‌کنیم.
 همچنین بطور تحسین برانگیزی نشان می‌دهد که از کدام موسسات خیریه بیشتر حمایت می‌کنیم.
 در یک تحقیق در مورد کمکهای انجام شده به صلیب سرخ پس از طوفان‌های گرمسیری ۱۰ درصد کمکهای پس از طوفان کاترینا متعلق به افرادی بود که نامشان با حرف «ک» شروع می‌شد، یک گروه از افرادی که ۴ درصد کمک به طوفانهای قبلی را تشکیل می‌دادند. 
این یعنی ۱۵۰ درصد افزایش در کمکها. 
بله این ترفندهای ذهنی به ما می‌آموزد که چرا بیشتر به دنبال افرادی هم نام خود می‌گردیم.


_توصیف کردن برای به خاطر سپردن به ما کمک می‌کند

_ آینه ، وجدان را بیدار می کند

محققان دریافته‌اند که افرادی که مجبور به دیدن خود در آینه هستند، صادق‌تر هستند. در یکی از آزمایشهای اواسط دهه ۷۰ از دانش آموزان یک کالج خواسته شد که در طی یک دوره پنج دقیقه‌ای یک سری عبارات به هم ریخته را مرتب کنند، هر چند که هیچ راهی وجود نداشت که آنها بتوانند در این مدت زمان کل عبارات را مرتب کنند. به شرکت کنندگان گفته شد که بعد از زنگ ۵ دقیقه‌ای کار خود را متوقف کنند چون در غیر اینصورت تقلب در نظر گرفته می‌شود.
 بعضی از افراد در مقابل آینه کارشان را انجام دادند، برخی هم نمی‌توانستند بازتاب کار خود را ببینند (در مقابلشان آینه نبود). 

نتایج شگفت انگیز بود: گروهی که مقابل آینه کار کردند فقط ۷ درصدشان تقلب کردند در مقایسه با ۷۱ درصد گروه دیگر.


_ رنگ صورتی روشن شما را شدیدا آرام می‌کند

در یک تحقیق مشهور در سال ۱۹۷۹ روی گروهی از جوانان با سلامتی کامل نشان داده شد که وقتی آنها به یک صفحه آبی رنگ کاغذی نگاه می‌کردند بیشتر احساس قدرت می‌کردند تا زمانی که به یک قطعه کاغذ صورتی نگاه می‌کردند.

 آلتر در مورد توانایی معجزه آسای رنگ صورتی در آرام کردن افراد سخنرانی‌هایی را در سراسر ایالات متحده انجام داد. زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور شروع به نقاشی کردن سلول‌های زندانیان با رنگ صورتی ملایم (صورتی آدامسی یا صورتی بحری) کردند که بعدها به عنوان صورتی زندان شناخته شد.

 مربیان فوتبال در ایالت کلرادو و دانشگاه آیووا اتاقهای کنفرانس را برای آرام کردن مخالفانشان صورتی کردند تا اینکه کلیه اتاقهای کنفرانس ورزشکاران به رنگ صورتی در آمد (این تحقیق به صورت کامل در برنامه مستندی از شبکه ۴ سیما پخش شده).


_گوشی حتی موقع خاموش بودن هم حواستان را پرت می‌کند
یک مطالعه دانشگاه تگزاس نشان داده است که هنگام انجام آزمایشی که نیاز به تمرکز داشته است، شرکت کنندگانی که تلفنشان در اتاق دیگری بود نسبت به کسانی که تلفن در حال سکوت روی میز و یا در جیب و یا کیف بود، عملکرد بهتری داشتند. 


_ نوشیدنی گرانتر بهتر است
یک آزمایش اخیر در دانشگاه بن آلمان نشان داده که با نگاه کردن به نوشیدنی گران‌تر، فعالیت مغز در منطقه مسئول پاداش و انگیزه بیشتر می‌شود.
 بنابراین ایده این که هر چیز گرانتر است بهتر است همیشه در مغز همه وجود دارد حتی اگر آن دو چیز یکسان باشند.


_ کارتهای اعتباری درد از دست دادن پول را کم می‌کند
 افراد به هنگام استفاده از کارت اجناس گرانتری را می‌خرند.
 در این آزمایش از افراد خواستند که لیوان بخرند، سپس وقتی که قیمت به آنها گفته شد گفتند می‌توانند آن را پس بدهند.
 کسانی که با پول نقد پرداخت را انجام می‌دادند تقریبا دو برابر کسانی که از کارت استفاده کرده بودند، تقاضای پس دادن لیوان را داشتند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز 
منبع: ریدرز دایجست